Bu site emekli olmuştur. Arşiv amaçlı olarak BT AKADEMİ sponsorluğunda yayın hayatına devam etmektedir.




C#nedir?com
 
YAZAR HAKKINDA
Sefer Algan
Sefer Algan
http://www.seferalgan.com
İletişme geçmek için tıklayın.
71 Makalesi yayınlanmakta.
Yazar hakkında detaylı bilgi için tıklayın.
Yayınlanan diğer makaleleri için tıklayın.
İlgili etiketler:  C# / VC#/.NET Sefer Algan
 
YAZI HAKKINDA
Türü : Makale
Serbest Köşede C#nedir?com üyelerinin hazırladıkları yazılar yayınlanır. Bu yazılar editör incelemesine girmeden yayınlanır.
Seviyesi : Başlangıç
Kategori : C# / VC#/.NET
Yayınlanma Tarihi : 1.4.2003
Okunma Sayısı : 24118
Yorum Sayısı : 1     yorum yaz
Site İçi AramaSİTE İÇİ ARAMA
Üye Girişini AçÜye GİRİŞİ
Üye girişi için tıklayın.
Kullanıcı Adı
Şifre
 
Beni her zaman hatırla
Bir hafta boyunca kullanıcı bilgilerinizi kullanıcı çıkışı yapana kadar hatırlar. (Paylaşılan bilgisayarlarda önerilmez.)
 
Şifremi / Kullanıcı Adımı unuttum.
 
.net TV RSS Serbest KÖŞE (?)
Serbest Köşede C#nedir?com üyelerinin hazırladıkları yazılar yayınlanır. Bu yazılar editör incelemesine girmeden yayınlanır.
emre TAŞ
Silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
Makale Gönder Bende Yazmak İstiyorum
.net TV RSSBlogroll
Turhal Temizer
Conda install environment.yml Package 23.11.2024
Turhal Temizer
Mac OS/X Removing CUDA 23.11.2024
Burak Selim Şenyurt
Rust ile ECS Yaklaşımını Anlamak 23.11.2024
Burak Selim Şenyurt
Birlikte Rust Öğrenelim Serisi 23.11.2024
  Diğer Herşey
Sponsorlar
BT Akademi
Medya Portakal
Video Hosting Sponsoru
Csharpnedir.com bir Ineta üyesidir
Uzman Abi
Her Yönüyle C# - Sefer Algan
C#'ta Gösterici(Pointer) Kullanmak - II
 
Kapat
Sayfayı Yazdır Sık Kullanılanlara Ekle Arkadaşıma Gönder MySpace Del.Ico.Us Digg Facebook Google Mixx Reddit StumbleUpon
C#'ta göstericilerin kullanımına yönelik ilk yazıda göstericilere giriş yapmıştık, C#'ta göstericilerin kullanımını 3 yazılık bir seri halinde anlatmayı düşündüm. Bu yazıda gösterici aritmetiğini ve fixed anahtar sözcüğünün kullanımını öğreneceğiz.
Göstericilerin adres bilesenlerine sabit tamsayi degerleri ekleyebiliriz, ayni sekilde göstericilerin adres bileseninden sabit bir tamsayi degerini çikarabiliriz. Ancak göstericilere uygulanan bu toplama ve çikarma islemleri biraz farklidir. Göstericilere sabit degerlerin eklenmesi yada bir degerin göstericiden çikarilmasi göstericideki tür bileseni ile yakindan ilgilidir. Bir göstericinin degerini bir artirmak göstericinin adres bilesenini, göstericinin türünün içerdigi byte sayisi kadar artirmak demektir. Ayni kural çikarma islemi içinde geçerlidir. Örnegin int türünden bir gösterici ile 1 sayisini toplamak göstericinin adres bilesenini 4 artirmak anlamina gelir. Çünkü int türü 4 byte büyüklügündedir. Ayni sekilde int türden bir göstericiden 1 sayisini çikarmak göstericinin adres bilesenini 4 eksiltmek anlamina gelir. Göstericilerle yapilan bu tür aritmetik islemlerin tamamina gösterici aritmetigi denilmektedir.

Gösterici aritmetigini daha yakindan görmek için asagidaki programi yazin ve sonucunu inceleyin.


using System;

class Gosterici
{
   unsafe static void Main()
   {
      int* ptr1 = (int*)500;
      char* ptr2 = (char*)500;
      double* ptr3 = (double*)500;
      byte* ptr4 = (byte*)500;

      ptr1 += 2;
      ptr2 += 5;
      ptr3 += 2;
      ptr4 += 6;

      Console.WriteLine((uint)ptr1);
      Console.WriteLine((uint)ptr2);
      Console.WriteLine((uint)ptr3);
      Console.WriteLine((uint)ptr4);
   }
}

Programi /unsafe argümani ile derleyip çalistirdigimizda asagidaki ekran görüntüsünüz elde ederiz. Programda Main() metodunun unsafe olarak isaretlendigine dikkat edin.

508
510
516
506




Programin çiktisindan da görüldügü üzere int türden bir göstericiye 2 sayisini eklemek göstericinin adres bilesenini 2*4=8 kadar artirmistir. Ayni sekilde char türden bir göstericiye 5 degerini eklemek göstericinin adres bilesenini 5*2 =10 kadar artirmistir. Toplama yerine çikarma islemi yapilmis olsaydi bu sefer ayni oranda adres bileseni eksiltimis olacakti.

Göstericiler üzerinde sadece tamsayilarla aritmetik islemler yapilabilir. Göstericiler ile asagidaki aritmetik operatörleri kullanabiliriz.

+ , - , -- , ++ , -=, +=

void göstericilerde herhangi bir tür bilgisi olmadigi için bu tür göstericiler üzerinde aritmetik islemler yapilamaz. Çünkü void türünden bir göstericiye örnegin 1 eklemek istedigimizde göstericinin adres bileseninin kaç byte ötelenecegi belli degildir.

Göstericiler üzerinde yapilabilecek diger önemli islemde iki göstericinin birbirinden çikarilmasidir. Gösterici türleri ayni olmak sartiyla iki göstericiyi birbirinden çikarabiliriz. Ancak iki göstericinin çikarilmasi sonucunda üretilen deger bir gösterici türü degildir. Iki gösterici arasindaki fark, adres bilesenlerinin sayisal farkinin gösterici türlerinin büyüklügünden kaç adet byte miktari edecegidir. Diger bir deyisle adres bilesenlerinin sayisal farki alinip gösterici türünün byte miktarina göre bir deger belirlenir. Iki göstericinin farki long türden bir deger üretir. Iki göstericinin farkina örnek verecek olursak, int türden 5008 adres ile int türden 5000 adresinin farki (5008-5000) % sizeof(int) tir. Yani sonuç long türden 2 dir. Asagidaki programi yazarak sonucu görebilirsiniz.


using System;

class Gosterici
{
   unsafe static void Main()
   {
      int* ptr1 = (int*)500;
      int* ptr2 = (int*)508;

      long fark=ptr2 - ptr1;

      Console.WriteLine(fark);
   }
}

Diger bir ilginç nokta iki göstericinin adres bilesenlerinin farki gösterici türlerinin büyüklügünün tam kati olmadiginda görülür. Örnegin ptr2 göstericisini tanimlanmasini


int * ptr2 = (int*)507;

seklinde degistirdiginizde bu sefer ekrana 1 yazdigini görürsünüz. Burdan çikarmamiz gereken sonuç iki göstericinin farki adres bilesenlerinin sayisal farkinin olmamasidir.

Dikkat: Iki göstericinin farki long türden bir deger üretir. Bu yüzden iki göstericinin farki açikca bir tür dönüsümü yapilmadikça long türünden küçük türden olan degiskenlere atanamaz.

Göstericiler ile kullanilabilecek diger operatörler ise ==, < ve > gibi karsilastirma operatörleridir. Bu operatörler iki göstericinin adres bilesenini karsilastirip ture yada false degeri üretirler. Karsilastirma operatörleri göstericiler için çok istisnai durumlar disinda anlamli degildir. Bu istisna durumlardan biri göstericileri kullanarak dizi islemleri yaptigimizda görülür.

fixed Anahtar Sözcügü

Bildiginiz gibi C#' ta tanimladigimiz referans degiskenleri heap bellek bölgesindeki adresler temsil ederler. Ancak biz adresler yerine nesnenin ismini kullaniriz. Gereksiz bilgi toplayicis(garbage collector) bellek optimizasyonui açisindan heap bellek bölgesindeki nesnelerin yerlerini her an degistirebilir. Bu yer degisiminden bizim haberimiz olmaz, çünkü nesnenin yeri degistigi anda bu nesneye referans olan stack bellek bölgesindeki degiskenin adres bileseni de degistirilir. Dolayisiyla biz ayni referans ile farkli bellek bölgesini istegimiz disinda kullanmis oluruz. Ancak bazi durumlarda gereksiz nesne toplayicisina bir nesnenin adresini degistirmemesi için ikna etmek durumunda kaliriz. Bu, özellikle sinif nesnelerinin üye elemanlarindan birinin adresi ile islem yapmamiz gerektigi durumlarda karsimiza çikar. Bir degiskenin adresinin belirlenen bir faaliyet alani boyuncu degismeden kalmasi için bunu gereksiz nesne toplayicisina bildirmemiz gerekir. Bunun için fixed anahtar sözcügü kullanilir.
Zaten fixed anahtar sözcügünü kullanmadan referans türünden nesnelerin üye elemanlarinin adreslerini elde etmemiz mümkün degildir. Üye elemanlarinin adreslerini elde edemedigimiz bu tür nesnelere managed type(yönetilen tip) denilmektedir. Buna göre siniflar managed type kapsamina girmektedir.

Asagidaki programda ManagedType isimli sinifin int türden olan x elemaninin adresi bir göstericiye atanmak isteniyor.


using System;

class ManagedType
{
   public int x;
   public ManagedType(int x)
   {
   this.x = x;
   }
}

class Gosterici
{
   unsafe static void Main()
   {
      ManagedType mt = new ManagedType(5);

      int* ptr1 = &(mt.x);
   }
}

ManagedType sinifinin x elemani deger tipi olmasina ragmen mt nesnesi üzerinden x degiskeninin adresi elde edilememektedir. Çünkü x degiskeninin adresi gereksiz nesne toplayicisi tarafindan her an degistirilebilir. Eger yukaridaki kod geçerli olmus olsaydi x degiskeninin adresi degistigi anda ptr1 göstericisi nereye ait oldugu bilinmeyen bir adres bilgisi tasiyor olacakti. x degiskeninin bir blok içerisinde sabit adreste olmasini istiyorsak asagidaki gibi fixed anahtar sözcügünü kullanmaliyiz.


using System;

class ManagedType
{
   public int x;
   public ManagedType(int x)
   {
   this.x = x;
   }
}

class Gosterici
{
   unsafe static void Main()
   {
      ManagedType mt = new ManagedType(5);

      fixed(int* ptr1 = &(mt.x))
      {
            //x'in adresi bu blokta asla degismez.
      }
   }
}

Yukaridaki fixed ile isaretlenmis blokta x'in adresinin degismeyecegi garanti altina alinmistir. Birden fazla degiskeni fixed olarak isaretlemek için asagidaki gibi bir kullanim geçerli kilinmistir.

ManagedType mt1 = new ManagedType(5);
ManagedType mt2 = new ManagedType(5);

fixed(int* ptr1 = &(mt1.x))
fixed(int* ptr2 = &(mt2.x))
{
    //x'in adresi bu blokta asla degismez.
}

Öte yandan bir fixed bildirimi içinde adreslerinin degismesini istemedigimiz elemanlari virgül ile ayirarak asagidaki gibi de bildirebiliriz.


ManagedType mt1 = new ManagedType(5);
ManagedType mt2 = new ManagedType(5);

fixed(int* ptr1 = &(mt2.x), ptr2 = &(mt2.x))
{
   //x'in adresi bu blokta asla degismez.
}

Göstericilerle ilgili son yazıda, yapı göstericileri, göstericiler ile dizi işlemleri ve stackalloc ile dinamik alan tahsisatı yapma gibi konuları inceleyeceğiz.

Makale:
C#'ta Gösterici(Pointer) Kullanmak - II C#, Visual C# ve .NET Sefer Algan
  • Yazılan Yorumlar
  • Yorum Yaz
AĞU
14
2008
Bu güzel makale için teşekkürler. Ancak c# pointer kullanımında herzaman kafama takılan bir soruyu sormak istiyorum. sorum fixed anahtar sözcüğünün bir sınıfın static üyeleri için kullanma zorunluluğu neden var?Bildiğim kadarıyla sınıfların static değişkenleri data segmentte saklanır ve program boyunca yerleri değişmeden oradalardır. Yani gc ile alakaları olmaz.Bu durumda niye C# fixed kullanmamızı şakt koşuyor.
Sayfalar : 1 
Yorum yazabilmek için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi için tıklayın.
Üye değilseniz Üyel Ol linkine tıklayarak üyeliğinizi hemen başlatabilirisniz.
 
  • Bu Konuda Son 10
  • Eklenen Son 10
  • Bu Konuda Geçmiş 10
Bu Konuda Yazılmış Yazılmış 10 Makale Yükleniyor
Son Eklenen 10 Makale Yükleniyor
Bu Konuda Yazılmış Geçmiş Makaleler Yükleniyor