Bu site emekli olmuştur. Arşiv amaçlı olarak BT AKADEMİ sponsorluğunda yayın hayatına devam etmektedir.




C#nedir?com
 
YAZAR HAKKINDA
Çiğdem Çavdaroğlu
Çiğdem Çavdaroğlu
http://www.csharpnedir.com/
İletişme geçmek için tıklayın.
28 Makalesi yayınlanmakta.
Yazar hakkında detaylı bilgi için tıklayın.
Yayınlanan diğer makaleleri için tıklayın.
İlgili etiketler: ayirma bellek bellekte bilgileri birligin birlik birliklerin double elemani elemanlarina islemi isleminde malzeme malzemenin nesnesi C / Sys Prog. Çiğdem Çavdaroğlu
 
YAZI HAKKINDA
Türü : Makale
Serbest Köşede C#nedir?com üyelerinin hazırladıkları yazılar yayınlanır. Bu yazılar editör incelemesine girmeden yayınlanır.
Seviyesi : Orta
Kategori : C / Sys Prog.
Yayınlanma Tarihi : 29.3.2005
Okunma Sayısı : 16225
Yorum Sayısı : 0     yorum yaz
Site İçi AramaSİTE İÇİ ARAMA
Üye Girişini AçÜye GİRİŞİ
Üye girişi için tıklayın.
Kullanıcı Adı
Şifre
 
Beni her zaman hatırla
Bir hafta boyunca kullanıcı bilgilerinizi kullanıcı çıkışı yapana kadar hatırlar. (Paylaşılan bilgisayarlarda önerilmez.)
 
Şifremi / Kullanıcı Adımı unuttum.
 
.net TV RSS Serbest KÖŞE (?)
Serbest Köşede C#nedir?com üyelerinin hazırladıkları yazılar yayınlanır. Bu yazılar editör incelemesine girmeden yayınlanır.
emre TAŞ
Silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
Makale Gönder Bende Yazmak İstiyorum
.net TV RSSBlogroll
Turhal Temizer
Conda install environment.yml Package 22.11.2024
Turhal Temizer
Mac OS/X Removing CUDA 22.11.2024
Burak Selim Şenyurt
Rust ile ECS Yaklaşımını Anlamak 22.11.2024
Burak Selim Şenyurt
Birlikte Rust Öğrenelim Serisi 22.11.2024
  Diğer Herşey
Sponsorlar
BT Akademi
Medya Portakal
Video Hosting Sponsoru
Csharpnedir.com bir Ineta üyesidir
Uzman Abi
Her Yönüyle C# - Sefer Algan
C' de Birliklerin (Unions) Kullanılması
 
Kapat
Sayfayı Yazdır Sık Kullanılanlara Ekle Arkadaşıma Gönder MySpace Del.Ico.Us Digg Facebook Google Mixx Reddit StumbleUpon
Birlikler, genel haliyle yapılara benzeyen, ancak elemanlarının bellekteki yerleşimi açısından yapılardan farklılık gösteren kullanıcı tanımlı veri türleridir. Yapılara göre daha az kullanılırlar. Ancak uygulamada, birlik kullanarak programcının bir çok avantaj sağlayacağı bazı durumlar vardır. Önce birliklerin yapılarla ortak olan özelliklerini inceleyelim : Birlikler de yapılar gibi üye veri elemanlarına sahiptirler. Bu veri elemanları C dilinin doğal türleri tipinde veya kullanıcı tanımlı türleri tipinde olabilir. Hatta bir birliğin elemanı başka bir birlik olabilir. Birlik nesnesinin elemanlarına nokta (.) operatörü ile erişilir. Eğer birlik türünden bir gösterici kullanılıyorsa birliğin elemanlarına ok (->) operatörü ile erişilir. Derleyici birlik veya yapı bildirimi gördüğü zaman bellekte herhangi bir yer ayırma işlemi yapmaz. Yer ayırma işlemi, sadece o türden bir nesne tanımlandığı zaman gerçekleştirilir. Dilerseniz buraya kadar anlattıklarımı aşağıdaki kod örneği ile inceleyelim;

typedef union _test
{
    int i;
    double d;
}test;

// Buraya kadar henüz bellekte yer ayırma işlemi yapılmadı.
// ...

test t; // birlik türünden nesne tanımlanması (bellekte yer ayırma işlemi yapıldı).
t.i = 4; // birlik elemanlarına nokta operatörü ile erişilmesi ve elemana değer atanması.
t.d = 4.0;

test *pt; // birlik türünden gösterici tanımlanması.
pt->i = 2; // birlik elemanlarına ok operatörü ile erişilmesi ve elemana değer atanması.
pt->d = 2.0;

// ...
Şimdi de birliklerin yapılardan farklılıklarını inceleyelim: Birliklerin yapılarla farklılık gösterdiği nokta, veri elemanlarının bellekteki yerleşimidir. Derleyici bir birlik nesnesi tanımlandığı zaman, bu nesne için bellekte birliğin en uzun elemanı kadar yer ayırır. Bilindiği gibi yapı nesnelerinin bellekte kapladığı yer (hizalama seçenekleri de göz önünde bulundurularak) tüm yapı elemanlarının uzunluklarının toplamı kadardır. Önce yapılardaki durumu aşağıdaki örnek kod ile incelemeye çalışalım.

struct _stest
{
    int i;
    double d;
}stest;

// ...
stest test;
printf("%d\n",sizeof(test)); //Ekrana (4 + 8) 12 yazacaktır. (Hizalama seçeneği byte-alignment ise ve 32 bitlik sistemde)

// ...
Şimdi de birliklerdeki durumu inceleyelim :

union _utest
{
    int i;
    double d;
}utest;

// ...
utest test;
printf("%d\n",sizeof(test)); //Ekrana 8 yazacaktır.
// ...
Görüldüğü üzere derleyici bir birlik nesnesi için bellekte, birliğin en fazla yer kaplayan elemanı kadar yer ayırmaktadır. Birliğin elemanlarına atanan değerler birliğin bellekteki adresinden başlayarak yazılmaktadır. Yani birliğin tüm veri elemanları aynı adresten başlayarak yazılır. Birliğin en uzun veri elemanı kadar yer ayrıldığı için herhangi bir taşma hatası da olmamaktadır. Bu durumda bir elemana değer atadığımızda diğer bir elemandaki değerin üzerine yazılacağı için bu elemanın değeri de kaybedilmiş olur. Ancak bu durum, birliğin dezavantajı olarak görülmemelidir. Çünkü birliklerin varlık nedeni de zaten bu özellikleridir.

Birliklerin bu özelliklerinden nasıl bir avantaj sağlayabiliriz? Uygulamada birkaç şekilde birlik veri türüne ihtiyaç duyulabilir. Şimdi bir örnek üzerinde ilerleyerek bu durumlardan birisini inceleyelim. Bir fabrikada bir malzemenin iki farklı işlemde kullanıldığını düşünelim. Diyelim ki A malzemesi, hem op1 işleminde hem de op2 işleminde kullanılıyor. Biz bu iki işleme ilişkin bilgileri tutmak istiyoruz. op1 işleminde A malzemesinin nitel özellikleri, op2 işleminde ise nicel özellikleri önem taşısın. Malzemenin bu özelliklerini iki yapı bildiriminde toplayabiliriz. Sistemde cins, renk ve şekil özelliklerinin tamsayılar ile ifade edildiğini düşünelim :

typedef struct _nitelOzellikler
{
    int cins;
    int renk;
    int sekil;
}nitelOzellikler; // 12 byte

typedef struct _nicelOzellikler
{
    double agirlik;
    double yogunluk;
    double miktar;
}nicelOzellikler; // 24 byte
op1 işlemine ilişkin bilgileri tutarken malzemenin nicel özelliklerine ihtiyacımız yoktur. Benzer şekilde op2 işlemine ilişkin bilgileri tutarken de malzemenin nitel özelliklerine ihtiyacımız yoktur. Bu durumda bu iki tür özelliği veri elemanı olarak alan bir birlik bildirelim :

typedef union _ozellikler
{
    nitelOzellikler nitel;
    nicelOzellikler nicel;
}ozellikler; // 24 byte
Görüldüğü gibi birlik, bellekte en uzun veri elemanı kadar, yani 24 byte yer kaplayacaktır. Bu özelliklerin haricinde malzemenin bir de genel özellikleri olsun, bu özellikler hem op1 işleminde hem de op2 işleminde girdi olarak alınsın. Genel özellikleri malzeme yapısının içerisinde bildirebiliriz. Malzeme yapısında yukarıda bildirimini yaptığımız birlik türünden bir veri elemanını da ekleriz. Yapılan işleme göre birliğin ilgili elemanını kullanırız.

typedef struct _malzeme
{
    char *firmaAdi;
    char *markasi;
    double stokMiktari;
    ozellikler ozellik;
}malzeme; //40 byte
Bu bildirim ile, op1 işlemine ait bir işlemin bilgilerini tutarken gereksiz yere malzemenin nicel özellikleri için bellek kullanılmayacaktır. op2 işlemi için de gereksiz yere malzemenin nitel özellikleri için bellek kullanılmayacaktır. Bu durumda bellekten, op1 işlemi için 24 byte, op2 işlemi için ise 12 byte kazanç sağlanacaktır. Malzeme yapısı türünden bir nesne bu haliyle bellekte 40 byte yer kaplayacaktır. Eğer birlik kullanmayıp da tüm özellikleri aynı yapı nesnesi içerisinde bildirmiş olsaydık bu yapı türünden bir nesne bellekte 52 byte yer kaplayacaktır. Bu yapı nesnesi içerisindeki bilgileri op1 ve op2 işlemleri için ekranda gösterecek iki fonksiyon yazalım :

void DisplayOp1(const malzeme *malz)
{
    printf("%s\n",malz->firmaAdi);
    printf("%s\n",malz->markasi);
    printf("%lf\n",malz->stokMiktari);
    printf("%d\n",malz->ozellik.nitel.cins);
    printf("%d\n",malz->ozellik.nitel.renk);
    printf("%d\n",malz->ozellik.nitel.sekil);
}

void DisplayOp2(const malzeme *malz)
{
    printf("%s\n",malz->firmaAdi);
    printf("%s\n",malz->markasi);
    printf("%lf\n",malz->stokMiktari);
    printf("%lf\n",malz->ozellik.nicel.agirlik);
    printf("%lf\n",malz->ozellik.nicel.miktar);
    printf("%lf\n",malz->ozellik.nicel.yogunluk);
}
Şimdi bildirdiğimiz yapıyı ve fonksiyonları kullanarak ana bloğu oluşturalım :

int main()
{
    malzeme m1;
    malzeme m2;

    //op1 işlemi yapılıyor...
    m1.firmaAdi = "fabrika1";
    m1.markasi = "marka1";
    m1.stokMiktari = 10.0;
    m1.ozellik.nitel.cins = 1;
    m1.ozellik.nitel.renk = 2;
    m1.ozellik.nitel.sekil = 3;

    //op2 işlemi yapılıyor...
    m2.firmaAdi = "fabrika2";
    m2.markasi = "marka2";
    m2.stokMiktari = 20.0;
    m2.ozellik.nicel.agirlik = 10.5;
    m2.ozellik.nicel.miktar = 12.5;
    m2.ozellik.nicel.yogunluk = 0.02;

    DisplayOp1(&m1);
    DisplayOp2(&m2);

    return 0;
}
Birliklerin bellek kazancı açısından yararını bu örnekle açıklamış olduk. Geniş çaplı bir uygulamada yer alabilecek daha karmaşık yapılar düşünüldüğünde ve özellikle bellek kullanımının kritik bir rol oynadığı uygulamalar göz önünde bulundurulduğunda birlikler kullanılarak ciddi bellek kazançları sağlanabilir. Bellek kazancının yanı sıra kodun okunabilirliği de birlik kullanımı sayesinde artmaktadır. Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle hoşçakalın.

Kaynak kod için tıklayın.

Makale:
C' de Birliklerin (Unions) Kullanılması C ve Sistem Programlama Çiğdem Çavdaroğlu
  • Yazılan Yorumlar
  • Yorum Yaz
Bu konu hakkında yayınlanan yorum bulunmamaktadır.
"Yorum Yaz" tabını kullanarak sizde yorumlarınızı yazabilirsiniz.
Yorum yazabilmek için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi için tıklayın.
Üye değilseniz Üyel Ol linkine tıklayarak üyeliğinizi hemen başlatabilirisniz.
 
  • Bu Konuda Son 10
  • Eklenen Son 10
  • Bu Konuda Geçmiş 10
Bu Konuda Yazılmış Yazılmış 10 Makale Yükleniyor
Son Eklenen 10 Makale Yükleniyor
Bu Konuda Yazılmış Geçmiş Makaleler Yükleniyor