Bu site emekli olmuştur. Arşiv amaçlı olarak BT AKADEMİ sponsorluğunda yayın hayatına devam etmektedir.




C#nedir?com
 
YAZAR HAKKINDA
Sefer Algan
Sefer Algan
http://www.seferalgan.com
İletişme geçmek için tıklayın.
71 Makalesi yayınlanmakta.
Yazar hakkında detaylı bilgi için tıklayın.
Yayınlanan diğer makaleleri için tıklayın.
İlgili etiketler:  C# / VC#/.NET Sefer Algan
 
YAZI HAKKINDA
Türü : Makale
Serbest Köşede C#nedir?com üyelerinin hazırladıkları yazılar yayınlanır. Bu yazılar editör incelemesine girmeden yayınlanır.
Seviyesi : Başlangıç
Kategori : C# / VC#/.NET
Yayınlanma Tarihi : 23.10.2002
Okunma Sayısı : 153390
Yorum Sayısı : 168     yorum yaz
Site İçi AramaSİTE İÇİ ARAMA
Üye Girişini AçÜye GİRİŞİ
Üye girişi için tıklayın.
Kullanıcı Adı
Şifre
 
Beni her zaman hatırla
Bir hafta boyunca kullanıcı bilgilerinizi kullanıcı çıkışı yapana kadar hatırlar. (Paylaşılan bilgisayarlarda önerilmez.)
 
Şifremi / Kullanıcı Adımı unuttum.
 
.net TV RSS Serbest KÖŞE (?)
Serbest Köşede C#nedir?com üyelerinin hazırladıkları yazılar yayınlanır. Bu yazılar editör incelemesine girmeden yayınlanır.
emre TAŞ
Silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
emre TAŞ
silindi
emre TAŞ
yazının devamı >
Makale Gönder Bende Yazmak İstiyorum
.net TV RSSBlogroll
Turhal Temizer
Conda install environment.yml Package 23.11.2024
Turhal Temizer
Mac OS/X Removing CUDA 23.11.2024
Burak Selim Şenyurt
Rust ile ECS Yaklaşımını Anlamak 23.11.2024
Burak Selim Şenyurt
Birlikte Rust Öğrenelim Serisi 23.11.2024
  Diğer Herşey
Sponsorlar
BT Akademi
Medya Portakal
Video Hosting Sponsoru
Csharpnedir.com bir Ineta üyesidir
Uzman Abi
Her Yönüyle C# - Sefer Algan
C# ile Client/Server ve Socket programlamaya giriş
 
Kapat
Sayfayı Yazdır Sık Kullanılanlara Ekle Arkadaşıma Gönder MySpace Del.Ico.Us Digg Facebook Google Mixx Reddit StumbleUpon
Bu makalemizde TCP protokolüyle basit bir Client/Server programı yapacağız, C# ile socket programlama yapabilmek için System.Net.Sockets isimalanı altında bulunan sınıfları kullanacağız. Yapacağımız programda server  bir console uygulaması, client ise windows formlarını kullanarak yapacağımız windows uygulaması olacak.Amacımız basit bir Client/Server çatisi kurmak olduğu için uygulamamız çok basit olacaktır. Siz yazının tamamını dikkatlice incelediğinizde ve yaratıcılığınızı kullandığınızda çok daha gelişmiş uygulamalar yapabilirsiniz. Belki bir sunucu tabanlı script dili bile geliştirebilirsiniz :). şimdi yazacağımız programda kullanıcı Windows uygulaması vasıtası ile server olan programımıza bağlanacak. Form üzerinde bulunan butona tıkladığımızda yine form üzerinde bulunan textbox girişindeki yazıyı server programımız alacak ve yazıda kaç karakter olduğunu client programına gönderecek.Client program ise bir mesaj kutusu ile kullanıcıya bildirecek.Öncelikle client olan kullanıcıdan mesajın geldiğini düşünürek Server programımızı yazalım. Server programımızı yazmaya başlamadan önce programda Soket programlama için kullandığımız sınıflara ve onların üye fonksiyonlarına kullandığımız kadarıyla bir göz atalım.

:::: TcpListener Sınıfı(System.Net.Sockets) ::::

TcpListener sınıfı TCP protokolü ile çalışan servislere bağlanmamızı sağlar. Mesela HTTP ve FTP protokolleri TCP servislerini kullanırlar. TcpListener sınıfının kurucu fonksiyonunu 3 değişik şekilde çağırabiliriz.

1- )IPEndPoint sınıfını kullanarak IP numarası ve port numarası içeren bir bilgiyi kullanma yolu ile
2- )IP adresi ve port numarasını geçerek çağırma
3- )Sadece Port numarası ile çağırma.Bu durumda varsayılan ağ arayüzünüz TCP servislerini sağlayacaktır.

Biz bu programda 3. şıktaki gibi bir kullanımı tercih ettik.

public void Start();

TcpListener sınıfına ait bu metod network servislerinden ilgili port'u dinleyerek verileri almaya başlamamızı sağlar.

public Socket AcceptSocket();

TcpListener sınıfına ait bu metod veri transferi için geri dönüş değeri olarak bir Socket nesnesi döndürür.Bu geri dönen socket ilgili makinanın IP adresi ve port numarası ile kurulur.(kurucu işlev ile)

:::: Socket Sınıfı(System.Net.Sockets) ::::

Socket Sınıfı ile ilgili aşağıdaki örneği inceleyelim

Socket s = new Socket(AddressFamily.InterNetwork, SocketType.Stream,ProtocolType.Tcp );

Socket sınıfının bu kurucu işlevi parametre olarak AdressFamily dedigimiz adresleme semasi Soket tipi ve kullanacagimiz protokol tipini alir. Bu 3 paremtere de .NET Framework class kütüphanesinde Enum sabitleri olarak tanimlanmistir.

Programimizda yazdigimiz "Socket IstemciSoketi = TcpDinleyicisi.AcceptSocket();" satiri ile geri dönen soket nesnesinde bu 3 parametrede tanimlanmistir.

public bool Connected();

Bu metod ile Soketin baglanip baglanmadigini geri dönen bool degeri ile anliyoruz.Eger soket hedef kaynaga bagliysa true degilse false degerine geri döner.


:::: NetworkStream Sinifi(System.Net.Sockets) ::::


NetworkStream sinifi kurucularindan olan "void NetworkStream(Socket x);" fonksiyonu ilgili kendisine gönderilen soket nesnesine ait datalari NetworkStream türünden nesnede tutar.bu programda kullandigimiz soket tipi stream oldugu için bu sinifi kullaniyoruz. NetworkStream sinifi içinde islem yapabilmemeiz için ise System.IO isiamalaninda bulunan StreamReader ve StreamWriter siniflarini kullanacagiz.

Ön bilgileri aldığımıza göre server programımızı yazalım. Aşağıdaki ilk kaynak kod server.cs dir. Satır aralarına size yardımcı olabilecek yorumlar ekledim.Kaynak dosyayı özellikle makaleme dosya olarak eklemiyorumki siz aşağıdaki kodları tek tek yazıp daha iyi öğrenin.


:::: TcpClient Sinifi(System.Net.Sockets) ::::

Tcp servislerine bağlantı sağlamak için TcPClient sınıfı kullanılır. Istemci programımızda TcpClient sınıfının kurucu işlevini kullanıyoruz. İlk parametre bilgisayar adı ikincisi ise port numarasıdır.

public NetworkStream GetStream();

Bu metod ile belirtilen port tan gelen veriler bir NetworkStream nesnesine aktarılır. GetStream metodunun geri dönüş değeri NetworkStream olduğu için atama işlemini NetworkStream türünden bir nesneye yapmamız gerekir.

Not: Yeşil ile yazılan satırlar yorum satırlarıdır.Html formatında bir alt satıra inmiş olan yorum satırlarını copy&paste ile programınıza aktarırken o satırları tekrar tek satır haline getirmeyi unutmayın, aksi halde programınız derlenemez.


//Server.cs

using System; // bunu her zaman eklememiz lazim
using System.IO ; //StreamReader ve StreamWriter siniflari için
using System.Net.Sockets; // Socket, TcpListener ve NetworkStrem siniflari için

public class Server
{

    public static void Main()
    {

     //Bilgi alisverisi için bilgi almak istedigimiz port numarasini TcpListener sinifi ile gerçeklestiriyoruz

     TcpListener TcpDinleyicisi = new TcpListener(1234);
     TcpDinleyicisi.Start();

     Console.WriteLine("Sunucu baslatildi...") ;

     //Soket baglantimizi yapiyoruz.Bunu TcpListener sinifinin AcceptSocket metodu ile yaptigimiza dikkat edin
     Socket IstemciSoketi = TcpDinleyicisi.AcceptSocket();


     // Baglantının olup olmadığını kontrol ediyoruz
     if (!IstemciSoketi.Connected)
     {
         Console.WriteLine("Sunucu baslatilamiyor...") ;
     }
     else
     {
         //Sonsuz döngü sayesinde AgAkimini sürekli okuyoruz
         while(true)
         {
         Console.WriteLine("Istemci baglantisi saglandi...");

         //IstemciSoketi verilerini NetworkStream sinifi türünden nesneye aktariyoruz.
         NetworkStream AgAkimi = new NetworkStream(IstemciSoketi);

         //Soketteki bilgilerle islem yapabilmek için StreamReader ve StreamWriter siniflarini kullaniyoruz
         StreamWriter AkimYazici = new StreamWriter(AgAkimi);
         StreamReader AkimOkuyucu = new StreamReader(AgAkimi);


         //StreamReader ile String veri tipine aktarma islemi önceden bir hata olursa bunu handle etmek gerek
         try
         {
            string IstemciString = AkimOkuyucu.ReadLine();

            Console.WriteLine("Gelen Bilgi:" + IstemciString);

            //Istemciden gelen bilginin uzunlugu hesaplaniyor
            int uzunluk = IstemciString.Length;

            //AgAkimina, AkimYazını ile IstemciString inin uzunluğunu yazıyoruz
            AkimYazici.WriteLine(uzunluk.ToString());

            AkimYazici.Flush() ;
          }
         
          catch
          {
             Console.WriteLine("Sunucu kapatiliyor...");
             return ;
          }
        }
      }

    IstemciSoketi.Close();
    Console.WriteLine("Sunucu Kapatiliyor...");
   }
}





İşte buda Istemci programımız. Öncelikle şunu belirtiyimki aşağıdaki kodların çoğunu Visual C# kendiliğinden hazırladı, o yüzden size Tavsiyem Visual C# kullanmanız. Öncelikle aşağıdaki şekilde gördüğünüz form yapısını benzer bir form hazırlayın.Sonra da buton_click metodunu form_kapatma metodunu ve using ifadelerini ekleyin. Yada zamanınız çoksa aşağıdaki kodları teker teker yazın. (İsteyene kaynak kodu da gönderebilirim)



//client.cs

using System;
using System.Net.Sockets;
using System.IO ;
using System.Drawing;
using System.Collections;
using System.ComponentModel;
using System.Windows.Forms;
using System.Data;

public class Form1 : System.Windows.Forms.Form
{
//Burda server da tanımladıklarımızdan farklı olarak TcpClient sınıfı ile serverdan gelen bilgileri alıyoruz
public TcpClient Istemci;
private NetworkStream AgAkimi;
private StreamReader AkimOkuyucu;
private StreamWriter AkimYazici;

private System.Windows.Forms.Button buton;
private System.Windows.Forms.TextBox textbox;

private System.ComponentModel.Container components = null;

public Form1()
{
   InitializeComponent();
}


protected override void Dispose( bool disposing )
{
   if( disposing )
   {
      if (components != null)
     {
      components.Dispose();
     }
   }
   base.Dispose( disposing );
}


private void InitializeComponent()
{
//Bu satırları Visual C# oluşturdu.
this.buton = new System.Windows.Forms.Button();
this.textbox = new System.Windows.Forms.TextBox();
this.SuspendLayout();

this.buton.Location = new System.Drawing.Point(8, 40);
this.buton.Name = "buton";
this.buton.Size = new System.Drawing.Size(248, 23);
this.buton.TabIndex = 0;
this.buton.Text = "Sunucuya Baglan";
this.buton.Click += new System.EventHandler(this.buton_Click);

this.textbox.Location = new System.Drawing.Point(8, 8);
this.textbox.Name = "textbox";
this.textbox.Size = new System.Drawing.Size(248, 20);
this.textbox.TabIndex = 1;
this.textbox.Text = "Buraya Sunucuya göndereceginiz yaziyi yazin";

this.AutoScaleBaseSize = new System.Drawing.Size(5, 13);
this.ClientSize = new System.Drawing.Size(264, 69);
this.Controls.AddRange(new System.Windows.Forms.Control[] {
this.textbox,
this.buton});
this.MaximizeBox = false;
this.Name = "Form1";
this.Text = "C#nedir?com";
this.Closing += new System.ComponentModel.CancelEventHandler(this.form1_kapatma);
this.Load += new System.EventHandler(this.Form1_Load);
this.ResumeLayout(false);
}


//giriş noktamız olan mainde yeni bir form1 nesnesini çalıştırıyoruz
static void Main()
{
    Application.Run(new Form1());
}

//From1 yüklendiğinde TcpClient nesnesi oluşturup AgAkımından(NetworkStream) verileri okuyoruz
private void Form1_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
    try
    {
        Istemci = new TcpClient("localhost", 1234);
    }
    catch
    {
        Console.WriteLine("Baglanamadi");
        return;
    }
//Server programında yaptıklarımızı burda da yapıyoruz.
    AgAkimi = Istemci.GetStream();
    AkimOkuyucu = new StreamReader(AgAkimi);
    AkimYazici = new StreamWriter(AgAkimi);
    }
}

private void buton_Click(object sender, System.EventArgs e)
{

//Kullanıcı butona her tıkladığında textbox'ta yazı yoksa uyarı veriyoruz
//Sonra AkimYazici vasıtası ile AgAkımına veriyi gönderip sunucudan gelen
//cevabı AkimOkuyucu ile alıp Mesaj la kullanıcıya gösteriyoruz
//Tabi olası hatalara karşı, Sunucuya bağlanmada hata oluştu mesajı veriyoruz.
   try
   {
       if (textbox.Text=="")
      {
         MessageBox.Show("Lütfen bir yazi giriniz","Uyari");
         textbox.Focus();
         return ;
      }

       string yazi;
       AkimYazici.WriteLine(textbox.Text);
       AkimYazici.Flush();
       yazi = AkimOkuyucu.ReadLine();
       MessageBox.Show(yazi,"Sunucudan Mesaj var");
    }

    catch
    {
       MessageBox.Show("Sunucuya baglanmada hata oldu...");
    }
}

//TVe bütün oluşturduğumuz nesneleri form kapatıldığında kapatıyoruz.
public void form1_kapatma(object o , CancelEventArgs ec)
{
     try
     {
       AkimYazici.Close();
       AkimOkuyucu.Close();
       AgAkimi.Close();
      }

     catch
     {
       MessageBox.Show("Düzgün kapatilamiyor");
     }
}

Aşağıdaki server ve client programlarımızın aynı anda çalıştıkları sırada alınmış ekran görüntüleri mevcuttur.





Yazı hakkında sorularınızı bana sorabilirsiniz. Kaynak kodları özel bir istek geldiğinde buraya koyabilirim.

Makale:
C# ile Client/Server ve Socket programlamaya giriş C#, Visual C# ve .NET Sefer Algan
  • Yazılan Yorumlar
  • Yorum Yaz
KAS
7
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilir misiniz [email protected]
KAS
7
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilir misiniz [email protected]
KAS
7
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilir misiniz [email protected]
KAS
7
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilir misiniz [email protected]
KAS
7
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilir misiniz [email protected]
KAS
7
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilir misiniz [email protected]
KAS
7
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilir misiniz [email protected]
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
KAS
6
2015
hocam mümkünse kaynak kodları atabilirmisiniz
Sayfalar : 1 2 3 4 5  ... 
Yorum yazabilmek için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi için tıklayın.
Üye değilseniz Üyel Ol linkine tıklayarak üyeliğinizi hemen başlatabilirisniz.
 
  • Bu Konuda Son 10
  • Eklenen Son 10
  • Bu Konuda Geçmiş 10
Bu Konuda Yazılmış Yazılmış 10 Makale Yükleniyor
Son Eklenen 10 Makale Yükleniyor
Bu Konuda Yazılmış Geçmiş Makaleler Yükleniyor