|
C ile C++ Arasındaki Farklar - II |
|
Gönderiliyor lütfen bekleyin... |
|
|
İlk yazımızda bu diller arasındaki en önemli farkın
paradigmaları olduğunu belirtmiştik. Dolayısıyla bu dilleri karşılaştırırken
aslında yaptığımız işin nesnel yönelimli programlama ve yapısal programlamayı
karşılaştırmak olduğunu izah etmeye çalışmıştık. Aslında bu diller arasındaki
farkı anlamak için biraz da C dilinden C++ dilinin gelişimine kadar kısa bir
zaman dilinde gerçekleşen yazılım dünyasındaki yenilikleri incelemek gerekir.
Fakat bu yazımızda nesne yönelimli programlamanın olmazsa olmaz en önemli
birkaç temasına değinmeye çalışacağız. Ayrıca C++ dili ile yapabileceğimiz
basit ve kullanışlı örneklerden bahsederek konuyu yeni öğrenen ve C++ dili ile
henüz tanışan birisinin zihninde biraz olsun somutlaştırmak istiyoruz.
C++ konularına genel
bir bakış
:: Operator Overloading
(Operatörlerin Yüklenmesi) ::
Nesne Yönelimli Programlamada (NYP) her şeyi birer nesne, her fonksiyonu da bu
nesnelere hizmet eden birer metot olarak düşüneceğiz. Bunun işleri nasıl
kolaylaştırdığını bir kaç küçük sınıf yazarak anlamak çok kolay olacaktır
Operator Overloading ve Function Overloading konuları tam olarak nesne
yönelimli programlamaya özgü sayamayacağımız konulardır. Fakat bu temalarla ilk
olarak C++ ve NYP öğrenirken karşılaşıyor olmamızdan dolayı burada değinme
ihtiyacı hissettik. Konuya en sık kullanılan sınıflardan bir örnek vererek
başlayalım.
Örneğin Tarih adlı bir sınıfımız olsun. Bu sınıf türünden tarih1 adlı bir
nesnenin yıl, ay, gün, saat vb. elemanları olsun. Buraya kadar sınıf diye
bahsettiğimiz kavramı C deki bir struct yapısı gibi düşünelim. Şimdi tarih2
isimli ikinci bir Tarih türünden nesnemiz olsun. Ben bu iki tarih
arasındaki farkı bulmak ve sonucu da tarih3 isimli bir değişkene atamak
istiyorum. Bunu C dilinde şöyle yapabilirdik. Önce TarihCikar adlı bir global
fonksiyon yazar ve bu nesneleri TarihCikar fonksiyonuna argüman olarak
göndeririz. Fonksiyonun geri dönüş değerini de tarih3 adlı değişkene
atarız. Kabaca;
tarih3 = TarihCikar(tarih2, tarih1);
şeklindedir.
Aslında perde arkasında C++ dilinde de yaptığımız şey bundan çok farklı
olmayacak. Fakat en başından beri bahsettiğimiz gibi amacımız daha doğal ve
kolay bir programlama tekniğini öğrenmek. Bunu C++ dilinin bize sunduğu operator
overloading aracından faydalanarak şu şekilde yapabileceğiz;
tarih3 = tarih2 – tarih1;
Ne kadar hoş bir kullanım, değil mi? Hatta iki tarihi kıyasladığımızı düşünelim.
Burada da tahmin edebileceğiniz gibi tarih2 > tarih1 şeklinde bir ifade
kullanabilmeliyiz. Zaten mantıklı ve doğal olan da bu işlemleri bu şekilde
yapmaktır.
Burada belki sizin de fark ettiğiniz bir noktaya değinmek gerektiğini
düşünüyorum. C dilinde de her ne kadar farkında değilsek de operator
overloading aracından faydalanıyoruz. Örneğin; 2 + 3 veya 2.5 + 3.7 gibi.
Burada + operatörü birinde int ve diğerinde double türden olmak üzere farklı
türden operandlar alıyor ve operandların türüne göre farklı bir şekilde işlem
yapıyor. Fakat C++ dilinde bu tür ifadeleri programcılar kendi yazdıkları
türler için de oluşturabilecektir.
:: Function Overloading (Fonksiyonların Yüklenmesi) ::
Farklı bir örnekle devam etmek istiyorum. KareAlInteger isimli bir
fonksiyonumuz olsun. Bu fonksiyonun yaptığı iş argüman olarak
gönderdiğimiz int türünden bir değerin karesini almak olsun. Ama şimdi burada
ufak bir sorun oluştu. Fonksiyonumuza double türden bir değer gönderdiğimizde
fonksiyon doğru çalışmayacaktır. Bu sefer double türden değerler için işlem
yapan KareAlDouble isimli yeni bir fonksiyon yazmak zorunda kalacağız. Function
overloading yardımıyla aynı isimli fonksiyonların farklı şekillerde
çalışmasını sağlayabiliriz. Örneğin KareAl(5), KareAl(5.5) ve hatta
KareAl(“CPlusPlus”) gibi. Tüm bu durumlarda fonksiyonun adı değişmeyecek
şekilde, aldığı argümanın türüne göre yaptığı işlemleri değiştirebiliriz. Bu
durumda hangi fonksiyonun çağırıldığı alınan parametrelerin sayısı ve türlerine
göre belirlenecektir.
:: Inheritance (Türetme) ::
Türetme konusu Nesne yönelimli programlamanın en önemli konularından bir
tanesidir. Sınıflar arası ilişkiyi/hiyerarşiyi belirlemek ve bu hiyerarşiden
faydalanmak için türetme yaparız. Örneğin kendisinden özelleşmiş sınıflar
türeteceğimiz ve bu sınıfların en genel/ortak özelliklerini barındıran Şekil
isimli bir taban sınıf ve bundan türeyen Kare, Dikdörtgen, Daire gibi onlarca
sınıf olsun. Şekil sınıfından türeyen çok sayıda sınıfımız varsa, türetme
yardımıyla bu sınıfları kullanmak kodun revize olması noktasında bize büyük
kolaylık sağlayacaktır. Tahmin edebileceğiniz üzerece bu şekilde bir yöntemin
en başta getireceği kolaylık; adı Şekil olan taban sınıftaki bir değişikliğin
tüm sınıflara yansıması olacaktır.
:: Polymorphism(Çok Biçimlilik) ::
Polymorphism NYP’ de kavranması en güç konular arasında yer almaktadır ve
türetme konusuyla iç içedir. Onun için bu konuya başlamadan önce türetme
konusunun iyi bir şekilde anlaşılmış olması gerekir. Konuya kısaca değinmek
gerekirse; örneğin türetilen sınıflarımıza ilişkin öyle bir metot olsun ki bu
metot kavramsal olarak tüm sınıflarda aynı işi icra etsin fakat yaptığı işlem
her bir türetilen sınıf için farklı olsun. Daha açık bir örnek vermek
gerekirse; bahsettiğimiz Şekil sınıfının AlanHesapla isimli bir metodu olabilir
ve türeyen sınıfların her birinin bu metodu kendileri için farklı bir şekilde
yeniden tanımlaması kullanışlı olabilirdi. Düşündüğümüzde gerçekten de kapsamlı
projelerde böyle bir sorunla sık sık karşılaşacağızdır. Bu noktada
bahsettiğimiz mekanizmayı gerçekleştirmek için sanal fonksiyon kavramıyla
tanışacaksınız. Sanal fonksiyonlar taban sınıfta önceden tanımlanır veya
bildirimi yapılır ve türetilen sınıflarda yeniden bildirimi yapılarak istenilen
şekilde çalışması sağlanır..
:: Ve Standart Template Library (STL yani Şablon Bazlı
Kütüphane) ::
STL, Şablon bazlı sınıfların yer aldığı C++ dilinin standardı ve vazgeçilmezi
haline gelmiş bir kütüphaneden ve türden bağımsız algoritmalardan oluşmaktadır.
Peki şablon bazlı kütüphane derken tam olarak neyi kastediyoruz? Şablon bazlı
ifadesini kütüphanenin türden bağımsız olduğunu ima etmek için kullanıyoruz.
Kullanımı açısından fonksiyonların yüklenmesi aracını anımsatsa da çalışma
mantığı olarak çok farklıdır. Tam olarak neyden bahsettiğimizi bir örnekle
anlatmaya çalışalım. Bir sınıf yada fonksiyon düşünün; bu sınıfın temelde
yaptığı işlem türden bağımsız olsun. Öyle ki siz sınıfı yazarken tür bilgisine
dair hiçbir bilgi vermeyeceksiniz. Herhangi bir X türü için yazıyormuş gibi
sınıfı yazacaksınız ve sınıfı kullanırken istediğiniz türe göre
tanımlayabileceksiniz. Yani programcı sınıfı oluştururken algoritmayı yazacak
ve tür bilgisiyle ilgilenmeyecek. C++ dilinde bu şekilde hazırlanmış ve
standart haline gelmiş geniş bir sınıf kütüphanesi mevcut olmakla beraber
kendiniz de bu tür sınıflar oluşturabilirsiniz.
Bu yazımızda nesne yönelimli programlamada karşınıza çıkacak birkaç önemli
kavramı açıklamaya ve örneklendirmeye çalıştık. C++ dilini detaylarıyla
öğrenmek dolayısıyla bu dili güçlü kılan yönlerini öğrenmek ve konuya hakim
olmak uzun bir süreci kapsar ve kapsamı bu anlattığımız konuların çok
üzerindedir. Fakat bu zor öğrenme sürecinin aynı zamanda çok eğlenceli
olabileceğini düşünüyoruz. Çünkü konular sadece daha detaylı hale gelmekle
kalmıyor bunun yanında size çözümler ve kolaylıklar sunan birçok
yeni araçla tanışıyorsunuz.
Makale:
C ile C++ Arasındaki Farklar - II C++ ve C++.NET dili Yusuf Nar
|
|
|
-
-
Eklenen Son 10
-
Bu Konuda Geçmiş 10
Bu Konuda Yazılmış Yazılmış 10 Makale Yükleniyor
Son Eklenen 10 Makale Yükleniyor
Bu Konuda Yazılmış Geçmiş Makaleler Yükleniyor
|
|